E: robin@strever.be
T: +32(0)498/07.88.39

11 inzichten voor een sterkere prijsstrategie tijdens en na Corona

Strever-Prijszetting-Prijsberekening

11 inzichten voor een sterkere prijsstrategie tijdens en na Corona

Een virus als COVID-19 kan de wereld even laten stilvallen. Vele winkels moeten tijdelijk sluiten, bedrijven proberen kost wat kost om hun personeel aan het werk te houden. Mensen werken van thuis uit. Ondernemers bieden een online variant van hun aanbod aan. De impact was groot en kwam er snel. Maar, hoe kan jij jouw prijsstrategie hierop afstemmen?

Survival of the fittest

Ongetwijfeld gaat dit voor vele bedrijven een klap in het gezicht zijn. De economie zal er anders uitzien de komende maanden en zelfs jaren. Anders, maar daarom niet slechter. Een economie in verandering hoeft geen ramp te worden voor jouw onderneming. “Survival of the fittest” betekent niet dat de sterksten overleven. Wel dat zij die zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden zullen overleven.

Jouw onderneming moet zich aanpassen, net als jouw prijsstrategie zich moet aanpassen.

Als je jouw prijsstrategie niet aanpast aan het gewijzigde koopgedrag van jouw klanten, loop je het risico om in hun ogen minder relevant te worden. Terwijl nu net het moment is om op te staan, jouw klant bij de hand te nemen en hem of haar te begeleiden door deze onzekere tijden.

Hieronder vind je 11 inzichten die jouw prijsstrategie sterker gaan maken in de komende economische periode:

  1. Bewaak jouw kosten
  2. Wijzig jouw aanbod
  3. Lanceer een goedkopere variant
  4. Speel in op hoeveelheid
  5. Wees soepel met betalingsvoorwaarden
  6. Positioneer je product als een pijnstiller
  7. Creëer meer toegevoegde waarde
  8. Straal zekerheid en stabiliteit uit
  9. Wees een leider
  10. Let op met luxeproducten
  11. Concurreer met jezelf

1. Bewaak jouw kosten

Het is een goed moment om jouw kosten opnieuw te bekijken. Evalueer welke kosten je absoluut moet maken om jouw onderneming draaiende te houden. Zijn er lopende abonnementen die je amper gebruikt? Zeg ze op. Je kan dat budget beter gebruiken voor iets wat wel essentieel is, nu of in de toekomst.

strever-kostprijsberekening-tellen

2. Wijzig jouw aanbod

Op een vrij korte tijd zijn vele klanten van een overvloedmentaliteit naar een schaarste mentaliteit gegaan. De problemen kwamen snel en laten een duidelijke impact na.

Mogelijk is jouw huidige aanbod niet helemaal afgestemd op die “nieuwe” problemen die de klant ervaart. Bekijk hoe je jouw producten of diensten kan aanpassen om deze nieuwe noden van de klant beter in te vullen. En dat allemaal binnen de budgetten die ze hebben, want ook die gaan veranderen.

Vele klanten hebben nu niet de luxe om verkeerde aankoopkeuzes te maken.

3. Lanceer een goedkopere variant

Denk eens na over een goedkoper aanbod dan wat je normaal verkoopt. Bedrijven en particulieren hebben mogelijk minder budget ter beschikking.

Probeer al een goede oplossing te bieden tegen een laag tarief. Je wint zo het vertrouwen van de klant, waardoor hij of zij meer geneigd is om te investeren in jouw standaard aanbod. Je gaat de klant dus meer moeten tonen dat je te vertrouwen bent en een echte oplossing kan bieden. Vele klanten hebben niet de luxe om een verkeerde keuze te maken.

4. Speel in op hoeveelheid

Probeer in grotere hoeveelheden te verkopen wanneer de budgetten van bedrijven en particulieren lager liggen. Mogelijk is het interessant om de focus van jouw “high-end” of “exclusief” aanbod even weg te nemen en meer in te zetten op jouw goedkopere aanbod. Jouw exclusieve aanbod kan nog steeds aangekocht worden wanneer de klant helemaal overtuigd is van jouw goedkopere aanbod.

Het kan momenteel best moeilijker zijn om één product van 3.450 euro te verkopen, dan om 50 producten van 69 euro te verkopen. Hoewel je dezelfde omzet verkrijgt.

Een praktisch voorbeeld van toen de lockdown net startte:

Een brandingexperte bedacht een online videocursus om meer online zichtbaarheid te verkrijgen. De cursus werd verkocht voor 69 euro. In een mum van tijd schreven er 50 mensen in. Dat zorgt ook al voor een mooie 3.450 euro. Terwijl een exclusief aanbod van 3.450 euro momenteel een pak moeilijker te verkopen is.

5. Wees soepel met betalingsvoorwaarden

Een product of dienst dat je normaal in één betaling verkoopt kan mogelijk in barre tijden beter verkopen wanneer je de klant laat betalen in 2 of 3 stukken. Let op, hierbij is een goede opvolging cruciaal. Het vraagt meer administratief werk van jouw kant, maar ook zo laat je jouw klant zien dat je er voor hem of haar bent.

6. Positioneer je product als een pijnstiller

Volgens de Canadese Marketingexpert Scott Oldford kan je producten en diensten onderscheiden in 2 categorieën: vitamines en pijnstillers. Bij een vitamine is je product een leuke meerwaarde om “gezond” te worden en blijven op lange termijn.

Bedrijven hebben momenteel nood aan pijnstillers, ze willen snel een oplossing voor hun probleem.

Een pijnstiller positioneer je jouw product als iets wat snel een oplossing vormt voor jouw probleem. In deze tijden zijn veel bedrijven en particulieren eerder aan het lijden. Ze hebben mogelijk heel wat omzet gemist terwijl hun kosten bleven oplopen. Dat doet pijn. Op dit moment zou jouw product dus ook beter een pijnstiller zijn.

Probeer jouw communicatie in marketing en verkoop daar ook op af te stemmen. Je verkoopt geen “nice-to-have”, maar wel iets noodzakelijk.

7. Creëer meer toegevoegde waarde

Wat voorheen voor de klant een evidente aankoop was, is dat mogelijk binnenkort niet meer. Wat kan jij nog extra betekenen voor de klant? Kan je hem of haar extra aandacht bezorgen? Hoe kan je laten zien dat je om hem of haar geeft en een oplossing wil bieden?

De toegevoegde waarde moet niet alleen zichtbaar of hoorbaar zijn, maar ook voelbaar bij de klant. De klant moeten voelen dat jij de juiste persoon bent die hem of haar echt wil helpen.

Wat voorheen een evidente aankoop was, is dat mogelijk binnenkort niet meer.

8. Straal zekerheid en stabiliteit uit

Wanneer klanten onzeker zijn, bang hebben voor wat komen zal en het allemaal even wat minder rooskleurig zien, is het jouw verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen. Zorg voor zekerheid en stabiliteit in het leven van je klant. Jouw klant heeft het nodig en jij krijgt meer vertrouwen en loyaliteit in de plaats.

Begeleid jouw klant met structuur, een werkwijze of een stappenplan. Toon hem of haar dat je weet waarmee je bezig  bent.

Opleiding Prijszetting STREVER

9. Wees een leider

Zekerheid en stabiliteit uitstralen is al goed. Maar, wanneer je ook nog eens een duidelijke visie hebt van waar je naartoe wil, gaan klanten mee zijn met je verhaal. Jij staat op, geeft hen moed en toont hen de stappen naar betere omstandigheden.

Zwakte tonen maakt  je authentiek, en dat is positief. Maar, in deze tijden wil je door de ogen van de klant niet bekeken worden als een “slachtoffer”.

10. Let op met luxeproducten

Voor het doorsnee bedrijf of de doorsnee particulier zijn luxeproducten minder belangrijk dan vroeger. Hun voorkeur gaat momenteel uit naar wat noodzakelijk is. Wanneer alle noodzakelijke zaken aangekocht zijn, is er nog ruimte voor iets extra. De verkoop van luxeproducten zal daarom voor deze doelgroepen sterk dalen.

Wanneer noodzakelijke producten aangekocht zijn, is er nog ruimte voor iets extra.

Daarentegen gaan de kapitaalkrachtige bedrijven en particulieren wel blijven investeren in luxeproducten. Zij hebben in mindere mate last van de veranderde omstandigheden. Bij hen zal de verkoop in heel beperkte mate afnemen.

11. Concurreer met jezelf

De klant gaat minder vergelijken tussen de concurrenten en meer de afweging maken tussen noodzakelijk of niet noodzakelijk. In principe concurreer je dan tegen jezelf. Het is jouw taak om de klant te laten inzien dat jouw product of dienst wel degelijk een noodzaak is, op welke manier dan ook.

Jij hebt meer controle over de toekomst van je bedrijf dan je op het eerste zicht denkt, maar daarvoor moet je jezelf eerst aanpassen.

Survival of the fittest.

Hoe helpt STREVER zijn klanten in deze tijden?

We werken altijd contextueel. Dat wil zeggen dat we naar de unieke situatie kijken waarin de klant zit om van daaruit tot een prijsstrategie op maat te komen.

prijscontext - STREVER

We houden rekening met de veranderingen in de markt, doelgroep en concurrentie. Dus ook in deze veranderende tijden zal de klant steeds een doeltreffende prijsstrategie hebben.

Jouw prijscontext is uniek voor jouw onderneming.

Wil je jouw prijsstrategie klaarstomen voor deze economische veranderingen? We staan voor je klaar met een vrijblijvend gesprek.

Het is tijd om jezelf te waarderen.