De 5 partijen die jouw prijs beïnvloeden

Strever - Partijen die prijs beïnvloeden

De 5 partijen die jouw prijs beïnvloeden

Jouw prijs bepalen is al moeilijk genoeg, laat staan dat je ook nog eens rekening moet houden met de allerlei visies van verschillende interne partijen.

Inderdaad, het kon nog ietsje complexer dan het al was.

In een groot bedrijf zijn er verschillende mensen die hun zeg willen doen over de prijzen die het bedrijf hanteert voor haar producten en diensten. Elk van deze mensen heeft een eigen rol die belangrijk is om tot de juiste prijs te komen. Denk maar aan een CEO, CFO, Product Manager, Marketing Manager en Sales Manager.

In een klein bedrijf heb je dan weer een ander probleem. Alle last komt op jouw schouders terecht wanneer je er alleen voor staat. In dat scenario ga jij meerdere rollen spelen om een goede prijs te bepalen voor jouw product of dienst.

De CEO volgt een visie

Een Chief Executive Officer (CEO) geeft zijn mening over de prijzen, omdat hij het bedrijf door een door kent. Hij is betrokken op verschillende vlakken en kan daarom een beeld scheppen van het grote plaatje. Zijn mening over prijs houdt rekening met verschillende afdelingen, kosten en opbrengsten, maar ook de richting waar het bedrijf naartoe wil gaan in de toekomst.

De CFO jaagt op cashflow

Een Chief Financial Officer (CFO) bekijkt het langs een uiterst financiële kant, wat wil zeggen dat hij voldoende omzet wil genereren om een gezond bedrijf te hebben. Eén van zijn uitdagingen is dat er genoeg geld binnenkomt en ook weer buitengaat.

Cashflow is de zuurstof dat een onderneming laat ademen. Prijzen spelen daarbij een cruciale rol om dat mogelijk te maken.

De Product Manager vergelijkt kosten en kwaliteit

Een Product Manager houdt zich op zijn beurt weer bezig met de winst- of verliesberekening van het product. Hij moet ervoor zorgen dat de kosten van het product zo laag mogelijk zijn en dat er aan de verwachte kwaliteit voldaan wordt. Hoe hoger het marge van het product tussen kosten en opbrengsten, hoe rooskleuriger de toekomst van het product eruit ziet.

De Marketing Manager achterhaalt de waarde

De uitdaging van de Marketing Manager heeft betrekking tot de klanten van het bedrijf. Meer bepaald welke prijs zij bereid zijn om te betalen in ruil voor de waarde die ze van het product terugkrijgen.

Hij houdt rekening met wat de klant van het product verwacht, maar ook hoe het bedrijf wilt overkomen bij de klant. Marketing houdt daarnaast ook rekening met de concurrenten en de markt waarin het bedrijf actief is: “hoe onderscheiden we ons aanbod en waar zitten de prijsverschillen?”

De Sales Manager wilt het afmaken

Tenslotte zorgt de Sales Manager ervoor dat klanten het product daadwerkelijk kopen. Hij speelt met zijn mensenkennis in op wat een klant bereid is te betalen en wat niet.

Hij kent zijn marges waarin hij kan afwijken van de afgesproken prijs om de deal rond te krijgen. De sales-afdeling zal er alles aandoen om de aankoop van de klant niet rond de prijs te laten draaien, maar wel rond de voordelen en de waarde die de klant eruit haalt. Maar, in sommige gevallen komt de beslissing nu eenmaal aan op prijs.

Doe jij het solo?

Indien je er alleen voor staat, heb je dus heel wat rollen te spelen. Je gaat merken dat je meer neigt naar één van de rollen, omdat het bijna onmogelijk is om het standpunt en het karakter van elke rol toe te passen.

Je doet er al goed aan door jezelf bewust te zijn van de verschillende partijen die invloed hebben op een prijsbepaling. Daarom kan je de volgende vragen gebruiken wanneer je een prijs bepaalt:

  • Houdt deze prijs rekening met alle aspecten van mijn bedrijf en de visie die we nastreven voor de toekomst?
  • Gaat er met deze prijs genoeg omzet gegenereerd worden en opnieuw geld buitengaan?
  • Is het product zelf winstgevend? Wat is het marge tussen kosten en opbrengsten?
  • Wat is de klant bereid om te betalen voor de waarde die het product biedt? En welke alternatieven bieden de concurrenten aan tegen welke prijzen?
  • Hoeveel speling hebben we om eventueel de prijs te verlagen om een verkoop rond te krijgen?

Leave a Reply