Het beste advies over prijszetting dat je ooit zal krijgen

Advies Prijszetting STREVER

“Hallo, ik heb een vraagje! Ik ga binnenkort mijn product op de markt brengen, maar ik heb absoluut geen idee welke prijs ik erop moet plakken. Hoe pakken jullie het aan? Heeft er iemand advies over prijszetting?”. 

Wow! Easy tiger. Prijszetting is een moeilijk vak voor 95% van de ondernemers. Vooraleer je het uitschreeuwt van de daken, een S.O.S in het zand kerft of om hulp smeekt bij meester Google kan je best zelf even stilstaan vooraleer je handelt.

6 onderdelen van jouw prijscontext

Jouw prijszetting wordt bepaald vanuit de prijscontext van jouw onderneming. De prijscontext omvat de omstandigheden waarin jouw onderneming actief is. Het is letterlijk de situatie waarin je zit. Jouw prijscontext bestaat namelijk uit 6 onderdelen: jouw product/dienst, jouw kosten, jouw doelgroep, jouw concurrenten, jouw markt en jouw waarde in de ogen van de klant. De combinatie van deze 6 onderdelen vormt alles wat je in rekening moet nemen voor een sterke prijszetting.

Jouw prijscontext is uniek voor jouw onderneming.

Wat maakt jouw prijscontext nu zo belangrijk? Wel, de prijs van jouw product komt voort vanuit jouw prijscontext, en bovendien is jouw prijscontext ook nog eens uniek voor jouw onderneming. Er is dus geen enkel ander bedrijf met exact dezelfde prijscontext als jouw bedrijf. Je gaat niemand anders vinden met jouw exacte product, kosten, doelgroep, concurrentie, markt en waarde. Voor iedereen is het anders. Soms zijn er overduidelijke verschillen, soms zit het in de details.

prijscontext - STREVER

Kleine verschillen met een grote impact op jouw prijzen

Je denkt vast: “Neem nu (concurrent X), hij doet net hetzelfde als mij voor dezelfde doelgroep. Dus, onze prijscontext komt toch overeen?” 

Toch niet. Jij denkt misschien dat je net hetzelfde product aanbiedt. Maar, hoe zit het met de kwaliteit, service, persoonlijke aanpak, beleving, voordelen en resultaten dat jullie de klant bezorgen? Het staat 100% vast dat jullie producten verschillen van elkaar. Net als de kans bestaat dat je een ander type persoon wil bereiken, dat de kostenstructuur van jouw bedrijf anders is en dat de doelgroep jou op een andere manier waardeert dan ze (concurrent X) waarderen. Dus ja, jullie verschillen. Zelfs harder dan je denkt.

Jouw ideale prijs vraagt om een unieke aanpak.

“Dus als de prijscontext uniek is voor mijn onderneming… heb ik dan ook een unieke aanpak nodig voor mijn prijszetting?”

Correct, je bent helemaal mee. 

Jouw ideale prijs:

  • reflecteert perfect wat jouw product voor de klant kan doen.
  • zorgt ervoor dat je alle kosten dekt die mogelijk kunnen voorvallen.
  • bereikt net de klanten die je het liefst van al wilt en die graag in jou investeren.
  • houdt rekening met het competitieve landschap waarin je actief bent.
  • omarmt de waarde die de klant ziet in jouw product.
  • weet exact hoe de markt eruit ziet en hoe die daarop kan inspelen.

De grootste bedreiging voor jouw prijszetting

Let op, vooraleer je advies vraagt aan anderen over jouw prijszetting. Denk eraan dat zij altijd advies geven vanuit wat zij kennen en wat zij al geprobeerd hebben in het verleden. Anderen geven jou advies vanuit hun prijscontext en niet vanuit jouw prijscontext. Dat is meteen ook de grootste bedreiging die jouw prijszetting ooit zal kennen.

De grootste bedreiging voor jouw prijzen? Anderen die jou advies geven vanuit hun prijscontext.

Als cadeautje krijg je het verkeerde advies, maar het is ingepakt door iemand dat je vertrouwt. Moet je dat cadeautje dan aannemen of niet?

Het advies vanuit hun prijscontext is goed bedoeld, maar de tips die je krijgt zijn meer gericht op hun onderneming dan op jouw onderneming. Met als gevolg dat je goed advies krijgt in een verkeerde context.

Is dat dan nog goed advies? 

Tijd voor een verhaaltje

Sarah is een succesvolle onderneemster met enkele jaren ervaring in de financiële sector. Sarah weet dat ze nooit geïnvesteerd heeft in een mooi en professioneel logo voor haar onderneming. “Nu ga ik er werk van maken”, denkt ze.

Vooraleer Sarah naar een grafische vormgever gaat, vraagt ze aan de bevriende ondernemers uit haar sector:

“Welke kleur zou mijn nieuwe logo moeten hebben?”.

  • Het 1ste antwoord luidt: “Blauw, want alle ondernemingen in de financiële sector hebben een blauw logo.”
  • Het 2de antwoord luidt: “Rood, want ik heb gemerkt dat die kleur goed opvalt.”
  • Het 3de antwoord luidt: “Kleuren zijn niet belangrijk, dus de kleur van ons logo kiezen we naargelang de achtergrond waarop het logo komt te staan.” 

Heeft Sarah goed advies gekregen? Ja. Elk van de antwoorden die ze kreeg had een duidelijke redenering. Was het advies relevant voor Sarah? Nee, dat was het niet. Het hield geen rekening met de context van haar onderneming. Zij weet nog steeds niet welke kleur haar logo moet zijn, want de antwoorden die ze kreeg waren niet voor haar bedoeld. Elk van de ondernemers bevestigde hun eigen aanpak. Hun context.

Wat Sarah best kan doen… is naar een grafische vormgever gaan. Die zal haar vragen stellen over de context van haar onderneming en zal zo tot een geschikte kleur, vorm en lettertype komen.

Het beste advies over prijszetting

Het beste advies over prijszetting dat je ooit zal krijgen? Vraag enkel advies aan iemand die jouw prijscontext volledig begrijpt.

Heb je nood aan een grondige evaluatie van jouw prijzen door iemand dat jouw unieke context in rekening neemt? STREVER gaat tot ver na de komma voor jouw resultaten. We helpen je graag op weg met een gratis prijstest.