E: robin@strever.be
T: +32(0)498/07.88.39

Het is tijd om jezelf te waarderen

Het is tijd om jezelf te waarderen

We trappen allemaal in dezelfde valkuil

Er zijn 2 soorten ondernemers: de ondernemer die zich onderwaardeert en de ondernemer die zich op nog een bepaald moment in de toekomst gaat onderwaarderen. Het staat zo goed als vast dat je vroeg of laat in een situatie terechtkomt waarbij je niet de prijs vraagt wat je werkelijk waard bent, en jezelf dus onderwaardeert. Het is een valkuil waar wij allemaal in trappen. Vaak uit goede bedoeling voor de klant die voor ons staat. Soms omdat we onder druk staan en die verkoop “oh zo graag” willen binnenhalen. Al te vaak omdat we niet zeker genoeg zijn van onze prijs, onze meerwaarde, onszelf.

Bekijk de video:

We compenseren onze prijs om een “neen” te vermijden

Het komt allemaal verder van één harde waarheid: we horen niet graag “neen”. We worden niet graag afgewezen. We worden niet graag geconfronteerd met de pijn van iemand die zegt “jij bent te duur”. Dat komt aan, en hard. Dus, we compenseren. We compenseren onze prijs zodanig dat we die “neen”, die afwijzing en die pijn kunnen vermijden. We vragen een lagere prijs dan wat we werkelijk waard zijn.

Maar ten koste van wat?

Ik zal het je zeggen: veel.

De gevolgen van onderwaarderen

Jezelf onderwaarderen brengt heel wat gevolgen met zich mee:

  • De ondernemer komt niet of maar amper uit de kosten. Hij ervaart minder plezier van zijn werk en weet dat er een andere toekomst zou zijn als hij zich wel kon waarderen voor wat hij werkelijk waard is. Hij staat zijn eigen groei in de weg.
  • De concurrenten missen heel wat klanten, en dus omzet. Ze voelen zich verplicht om tegemoet te komen of voor extra veel contrast te zorgen. Beide kost hen ontzettend veel energie. Ze houden steeds meer rekening met elkaar en creëren zo een eigen marktprijs, die op niets anders gebaseerd is dan op henzelf.
  • De klant weet niet meer wat een normale degelijke prijs is. Hij weet niet meer wie kwaliteit levert en wie niet. De klant voelt zich onzeker over zijn beslissing en waardeert het geleverde werk minder.
  • De markt wordt negatief bekeken. De markt wordt “laagdrempelig” om in te starten, want je hoeft amper iets te vragen. De markt wordt ziek en lijdt door de spelers die er zelf voor gezorgd hebben.

Respecteer je jouw activiteit?

Dus, wie doe je echt een plezier met jezelf te onderwaarderen? Niet jouw markt. Niet jouw concurrent. Niet jouw klant. En al helemaal niet jezelf. Snel een cent bijverdienen denk je? Als jij jouw activiteit respecteert vraag je wat je waard bent. En dan verdien je 2, 3, 4 of zelf 10 keer zoveel. Haal je weer plezier uit jouw werk en kan je eindelijk weer groeien.

Het is tijd om jezelf te waarderen.

Stap 1: zelfreflectie

De eerste stap is inzien dat je jezelf onderwaardeert, of het al deed in het verleden. Om jouw huidige routine te doorbreken, moet je inzien dat het niet zo hoeft te zijn. Er is een andere manier. Er is een andere toekomst voor jou.

Stap 2: kostprijsberekening

De tweede stap is dat je werk maakt van jouw kostprijsberekening. Je moet inzicht krijgen in wat je nu echt nodig hebt om uit de kosten te geraken. Confronteer jezelf. Ik daag je uit, want de kans is groot dat jij er maar een te vaag beeld van hebt. Weet exact wat het jou kost om te doen wat je doet.

Stap 3: prijszetting

De derde stap is om jouw prijszetting op punt te zetten. Welke verkoopprijs reflecteert jouw waarde? Je bent het verschuldigd aan jouw markt, jouw concurrent, jouw klant en jezelf.

Het is tijd om jezelf te waarderen.

Hoe jij kan helpen

Heeft deze blog je geholpen? Deel hem dan met een andere ondernemer die zich onderwaardeert.