Moet ik prijzen op mijn website tonen?

Strever- Prijzen op website

Moet ik prijzen op mijn website tonen?

Het is één van de meest gestelde vragen door ondernemers wanneer het over prijzen gaat.  Ondertussen heeft bijna elke ondernemer een eigen website. Gelukkig! Nu is de vraag of het ook een goed idee is om prijzen online te tonen. Sommige zijn voor, anderen zijn tegen. De meeste ondernemers hebben er het raden naar!

Wanneer websitebezoekers afhaken is het al snel verleidelijk om de prijzen de schuld te geven. Iets schrikte hen af… dat moeten die prijzen zijn! Toch?

De prijs is zichtbaar voordat de waarde gekend is

Jouw websitebezoeker koopt niet wanneer hij meteen op zoek gaat naar de prijs en dan ontdekt dat die hoger is dan hij in gedachten had. Dat is een probleem. Eens een hoge prijs in de gedachten van de klant zit, is het moeilijk om die er weer uit te krijgen.

In dit geval kende de klant de waarde van jouw product of dienst niet. Hij wist niet welke voordelen het product te bieden had en welke oplossingen het hem zou bezorgen. Om eerlijk te zijn… eender welke prijs die de klant ziet is te hoog wanneer hij geen exact beeld kan scheppen van hoe zijn leven eruit gaat zien na de aankoop.

Een prijsaanvraag stelt geduld op de proef

Het omgekeerde scenario is ook mogelijk: je toont geen prijzen, waardoor jouw websitebezoekers op zoek gaan naar iemand dat hen wel prijzen bezorgt. Laat één ding duidelijk zijn: prijs is niet het probleem. Wanneer de klant genoeg interesse heeft, wanneer de pijn groot genoeg is of wanneer het probleem dringend moet opgelost worden, zal de klant jouw proces volgen en prijzen aanvragen.

Een klant die zich enkel en alleen richt tot jouw prijzen zou gegarandeerd geen goede klant zijn om een samenwerking mee aan te gaan. Zo’n klant bekijkt jouw product als een kost, niet als een investering. Je neemt iets van hem weg, in plaats van dat je hem iets oplevert.

Eender welke prijs die de klant ziet is te hoog wanneer hij geen exact beeld kan scheppen van hoe zijn leven eruit gaat zien na de aankoop.

Maatwerk en luxeproducten zijn uitzonderingen

Moet je jouw prijzen op jouw website zetten? In de meeste gevallen niet. Enkel wanneer het om producten of diensten gaan die tegen een lage prijs verkocht worden en die voor iedereen evenveel kosten kan je de prijs weergeven op jouw website.

Met andere woorden wanneer je producten op maat maakt, toon je niet jouw prijs op jouw website. Een product op maat zorgt er namelijk voor dat de prijs ook op maat is. Het éne project vraagt maar de helft van de middelen dan het andere project. De waarde die de klant eruit halt kan ook erg hard verschillen. 

Zet jezelf daarom niet vast door te vroeg een prijs aan de klant te beloven. Laat de klant een prijs aanvragen. Zo heb jij heel wat extra mogelijkheden om een uniek voorstel voor te schotelen en dat aan de klant te verkopen.

Ook bij dure producten is het vaak beter dat je de prijs niet standaard weergeeft op jouw website. Een hoge prijs schrikt af wanneer de klant nog niet exact weet wat het product voor hem kan betekenen. Een prijs verantwoord een bepaalde kwaliteit en belooft de oplossing van een probleem. Maar, de klant neemt niet zomaar het risico om een hoge prijs te betalen wanneer de waarde nog niet duidelijk is.

Verkoop door prijsstrategie

Mensen zijn nieuwsgierig hoeveel iets kost, maar daarom moeten we het hen niet zomaar vertellen. Je hebt meer kans om te verkopen wanneer je een prijs op maat berekent of een hoge prijs pas communiceert na een gesprek over het probleem en de oplossing die je kan bieden.

De klant zet een denkbeeldig anker in zijn gedachten, dat is waar hij het eerst zijn focus op legt. Ziet hij meteen de prijs? Dan vindt hij het product waarschijnlijk te duur voor wat het is. Krijgt hij eerst een duidelijk beeld van de waarde dat het product te bieden heeft? Dan is de kans al een pak groter dat de klant de prijs accepteert. De volgorde is cruciaal.

Leave a Reply