fbpx
E: robin@strever.be
T: +32(0)498/07.88.39
Ijssalon Prijszetting STREVER

Concurrentiële prijzen voor een ijssalon

De klant

Een Kempisch ijssalon dat maar liefst 40 jaar ambachtelijk ijs maakt voor particulieren en horeca. Ze onderscheiden zich door het pure ijs, zonder toegevoegde smaakstoffen en kleurstoffen. Dat is tegenwoordig moeilijk te vinden in de markt.

De situatie

De markt van ijssalons hebben niet veel speling met hun prijzen. In de directe omgeving zijn er vaak verschillende concurrenten terug te vinden. Een wandelaar of fietser ziet er ook niet tegenop om voor een lekker ijsje nog één kilometer verder te gaan.

Het was al enkele jaren geleden dat dit ijssalon nog een prijswijziging had doorgevoerd. Hun zaak draaide goed, maar ze wilden te weten komen hoeveel extra ze konden aanrekenen bij een volgende prijswijziging.

De oplossing

Bereidheid tot betalen van de doelgroep

We onderzochten de doelgroep, concurrentie en markt in detail en achterhaalden wat de bereid tot betalen was van het klantensegment van het ijssalon. Door deze analyses hebben we een prijswijziging doorgevoerd op verschillende producten.

Klantloyaliteit bepaald

Daarnaast voerden we een kleinschalig onderzoek om te bepalen hoe loyaal hun klantenbestand is. Dit was uiterst belangrijk, omdat er in een straal van 5 kilometer al heel wat alternatieven waren voor de klant. 

Prijswijziging tussen 8% en 30%

Voor de ijsjes voerden we een lichte prijswijziging door. Dat was een logisch gevolg van de analyses en onderzoeken. Voor verschillende andere producten, zoals extra’s die ze verkochten bij ijsjes, voerden we een hogere prijswijziging door. Sommige oorspronkelijke tarieven waren veel te laag, waardoor ze nog veel speling hadden met hun winstmarges op deze producten.

De resultaten

Meer winst

Door een lichte prijsverhoging op ijs en een hogere prijsverhoging bij producten zal het ijssalon het komende jaar meer winst genereren dan voorheen.

Behoud van klanten

Door het loyaliteitsonderzoek bij klanten weten we zeker dat bijna alle klanten gaan blijven na de prijsverhoging. Het is jammer als een klant afhaakt, maar dat zal slechts een uitzondering zijn.

Gerust gevoel

De uitbaters van het ijssalon hoeven zich geen zorgen te maken over hun prijzen. Ze zijn marktconform, reflecteren hun meerwaarde in de markt en zijn binnen het budget van de doelgroep.

Heb je ook interesse in een prijsstrategie op maat?

Wij helpen je er graag bij.