Leafy: Productstrategie

KlantLeafy
ActiviteitEen biologisch en gezond alternatief voor frisdrank
Websitewww.discoverleafy.com
Leafy Britt Prijs Strever

Strategisch gesprek

Leafy is een biologisch en gezond alternatief voor frisdrank dat gebrouwen is met de beste kruiden, bladen, bloemen en fruit.

Een jonge ambitieuze onderneemster die enkele maanden later haar eigen merk ‘Leafy’ zou starten, dat was Britt Laeremans toen we ze net leerden kennen. Britt had een geweldig idee. Beter nog, ze had zelfs al een geweldig product dat bijna klaar was om de nichemarkt van theeën en frisdranken te veroveren.

Haar koud gebrouwen theeën vormen de perfecte dorstlessers en zorgen meteen voor verfrissing. Britt creëerde een biologisch en gezond alternatief voor frisdrank, want haar originele drankjes bevatten geen toegevoegde suikers en kleurstoffen. Kortom, Leafy is puur en wordt gebrouwen met de beste kruiden, bladen, bloemen en fruit.

Er was maar één probleem… Britt had een product, maar nog geen plan. Samen bedachten we een strategie en een verhaal om haar ideale doelgroep te bereiken met een succesvolle productlancering.

Probleem

Hoe gaan we deze originele drankjes in de markt zetten? Dat was de uitdaging die ons te wachten stond. Britt haar recepten waren volledig klaar, getest en goedgekeurd. Wat ontbrak was… bijna al de rest. Er was nog geen naam, visie, sfeer van het merk, productstrategie, verpakking, enzovoort.

STREVER geloofde in Britt haar product en het potentieel dat het had in de nichemarkt van hippe koffiehuisjes, theehuisjes en diverse conceptstores. Daarom dronken we nog even een Leafy en gingen we aan de slag om er een succes van te maken.

Leafy Britt Prijs Strever

Doel

Met het oog op de zomer was het doel om Leafy’s productstrategie uit te voeren in het voorjaar. De verkoop van frisse dorstlessende drankjes kent nu eenmaal een piek tijdens de warme zomermaanden. Tegen begin maart zou Britt haar product klaar zijn om te verkopen via een webshop. Ambitieus? Zeker weten! Met enkel een ruwe versie van het product gingen we enkele maanden aan de slag om van Leafy een sterk merk te maken.

Begin maart is Leafy klaar om haar 7 verschillende smaken officieel te lanceren via een webshop.

Werkwijze

Visie

Elk sterk merk heeft nood aan een even sterke visie om een geslaagde productstrategie op te stellen. Daarom stelde we Britt enkele grote en belangrijke vragen. Alleen zo zouden we achterhalen wat Britt drijft. Vragen als “waarom doe je dit?”, “wat wil je hiermee bereiken?” en “wanneer is dit voor jou een succes?” zorgden meteen ook voor heel wat de duidelijkheid. Deze antwoorden waren cruciaal voor de rest van onze productstrategie.

Britt wilde een gezond alternatief aanbieden voor frisdrank en alcohol. Een puur en dorstlessend drankje dat je geeft waar je op dat moment nood aan hebt. Geen toegevoegde suikers en kleurstoffen, maar wel natuurlijke ingrediënten als thee, kruiden, bloemen en fruit. De 7 verschillende recepten zorgen ervoor dat ieder zijn smaak vindt. Klaar en duidelijk!

Sfeer

Als we goed luisterden kwam er telkens één woord regelmatig terug in haar antwoorden. Ontdekken. Britt hield van het idee dat haar producten ontdekt konden worden en dat gelukkige klanten het nieuws zouden doorvertellen als een soort van geheimpje. 

Ze zag scènes in haar gedachten van enkele vrienden die een feestje hielden en een nieuw origineel drankje voorschotelden. Iedereen wilde het proberen! Daarnaast was er ook het beeld van een kind dat speelt en snel bij mama een verfrissende Leafy komt drinken. Net als een koffieverslaafde die voor een keer toch kon teruggrijpen naar een alternatief dat dezelfde voordelen biedt.

Elk van hen ontdekte meer van het leven dankzij Leafy. En die ervaring kunnen ze op hun beurt delen met anderen.

De samenwerking met STREVER was de perfecte mix van aansturing en ondersteuning.

Leafy Britt Prijs Strever
Britt Laeremans
Leafy

Naam

Om die sfeer te kunnen overbrengen gingen we op zoek naar een gepaste naam voor het product. Een naam die aansloot bij de visie die Britt voor ogen had. Na een brainstormsessie bedacht Strever de naam “Leafy”, dat letterlijk kan vertaald worden als “bladerig”.

Het legt de nadruk op iets natuurlijks, puurs en plantaardigs. Daarnaast is “Leafy” kort, klinkt het erg catchy en heeft de naam grafisch heel wat mogelijkheden. Kortom, Leafy was geboren.

Om de exclusieve sfeer nog meer in de kijker te zetten, gingen we op zoek naar een gepaste domeinnaam. Leafy zou een origineel drankje worden dat niet overal in de supermarkt ligt. Als we dat combineren met de sfeer rond het woord “ontdekken”, werd het ons al snel duidelijk. We kozen voor de domeinnaam www.discoverleafy.com

Het draait om het ontdekken van een nieuwe levensstijl, het ontdekken van een nieuw gezond drankje dat je leven kan verbeteren, maar ook het ontdekken van de momenten in jouw leven waarbij een drankje als Leafy net voor de juiste sfeer zorgt. 
Leafy Britt Prijs Strever

Krachtige woorden

In de communicatie rond het merk maakten we gebruik van krachtige woorden die de essentie van Leafy omschreven. Biologisch, gezond, puur, fris, dorstlessend en plantaardig… daar staat Leafy voor. Daarnaast onderscheidt Leafy zich verder met statements als ‘alternatief voor frisdrank‘ en ‘zonder toegevoegde suikers en kleurstoffen‘.

Deze krachtige woorden vormden de basis voor:

  • Een pitch om kort en duidelijk de essentie van het product te vertellen
  • Een uitgebreide beschrijving van het product en wat het bevat
  • Een productbeschrijving voor elk van de 7 smaken
  • Een stappenplan om de brouwmethode uit te leggen
  • Het verhaal over Britt haar achtergrond en hoe Leafy tot stand kwam

We schreven elk van deze teksten met de sfeer van het merk in gedachten. Later kon Britt ze onder andere gebruiken voor de website van Leafy, sociale media, brochures en persberichten.

Aantrekkelijke beelden

Met een product als Leafy zijn goede foto’s onmisbaar. Wanneer mensen de kleurrijke en pure drankjes te zien krijgen, willen ze proeven. Dat staat vast. Daarom was het belangrijk om prachtige foto’s te nemen we konden gebruiken in alle communicatiekanalen. Met het juiste decor kwam de juiste sfeer al snel tot uiting. Britt toonde enerzijds haar pure ingrediënten en hoe ze ermee aan de slag ging om perfecte Leafy te bereiden. Anderzijds presenteerden we de afgewerkte Leafy’s mooi om het eindproduct in de kijker te zetten.

Leafy Britt Prijs Strever

De ‘discoverybox’ trekt Leafy’s sfeer verder door

De webshop van Leafy bood de 7 varianten aan met elk hun eigen smaak en effect. Maar, dat was nog niet alles! Een 8ste product zorgde ervoor dat de doelgroep niet langer moest kiezen tussen de verschillende smaken. De ‘discoverybox’ is een doosje dat 6 verschillende Leafy’s bevat. Je weet niet op voorhand welke je gaat krijgen en dat maakt het net leuk.

Ook hier kwam de sfeer naar boven om wat meer te ontdekken in het leven. De discoverybox is perfect voor iedereen die nieuw is bij Leafy. Zo ontdek je meteen voor welke smaken je valt!

Een stevig persbericht bij de lancering

Vlak voor de opening van de webshop schreven we een stevig persbericht dat we uitstuurde naar zowel lokale, regionale als nationale media. Al snel sprongen de eerste journalisten op het nieuws, waaronder ‘Het Nieuwsblad van Geel’, ‘Made in Kempen‘ en ‘Citta’ van ‘Gazet van Antwerpen‘. Al die aandacht kon Leafy goed gebruiken op de dag van de lancering. Maar, wat was het resultaat?

Leafy Britt Prijs Strever

Resultaten

Meteen na de lancering van Leafy begon de mond-aan-mondreclame op gang te komen. En met grote gevolgen! Leafy was meteen uitverkocht in slechts enkele uren tijd. Britt haar stock was door de enorme vraag snel uitgeput en de nieuwe bestellingen bleven binnenlopen.

Ook de vraag van verschillende lokale winkels en conceptstores kwam of Leafy interesse had om in de rekken te liggen. Kort na de lancering was Leafy al te vinden in 5 winkels. Een sterke lancering met een doordachte productstrategie, dat is wat Britt en Leafy verdienden.

Aan de geslaagde productlancering houdt Leafy vandaag nog heel wat klanten over. Eens je het gewend bent om een fles heerlijke Leafy in jouw koelkast te hebben staan, is er geen weg meer terug.

Dankzij STREVER stond Leafy al snel in de startblokken met een sterke positionering.

Leafy Britt Prijs Strever
Britt Laeremans
Leafy
Wil je net als Leafy jouw prijs- en productstrategie op punt zetten?

Boek nu jouw gratis strategisch gesprek.

Leafy Britt Prijs Strever