Move4Life: Productstrategie

KlantMove4Life
ActiviteitPersonal training & Sportmassage
Websitewww.move4life.be
Move4Life Sven Prijs Strever

Strategisch gesprek

Move4Life is een jonge, bloeiende onderneming die mensen hun sportieve doelen helpt bereiken door middel van personal training en lifestyle coaching.

Samen met zaakvoerder Sven hield STREVER een strategisch gesprek over Move4Life’s doelgroep, producten, prijzen, concurrenten en de markt waarin ze actief zijn. Daaruit bleek dat de vraag naar een fitte en gezonde levensstijl nog steeds hoog is, maar dat er ook veel alternatieven bestaan. Zo zijn er enerzijds personal trainers, fitnesscentra, crossfit clubs en diverse groepslessen en anderzijds mensen die liever individueel sporten.

Het is voor Move4Life cruciaal om concurrenten te overtreffen met een doordachte prijs- en productstrategie. Alleen zo kunnen ze het verschil maken in een sector met vele alternatieven. Dus, we gingen aan de slag!

Move4Life Sven Prijs Strever

Problemen

De volgende 3 problemen kwamen naar boven tijdens het strategisch gesprek:

  • Vele mensen hebben een verkeerd beeld van wat personal training net inhoudt. Ze denken in eerste plaats aan loodzware gewichten, nog zwaardere trainingen en een schreeuwende coach die hen tot het uiterste drijft.
  • De oorspronkelijke doelgroep was “iedereen die sportief en gezond wil zijn in de ruime regio rond Olmen”. Deze doelgroep is te ruim, waardoor we niemand doeltreffend bereiken.
  • Nieuwe klanten kwamen tot nu toe bijna uitsluitend via referenties binnen. Dat wil zeggen dat de omzet gebaseerd was op hoop en geluk. Sven gebruikte vooral zijn huidige relaties en het netwerk dat hij had opgebouwd doorheen de jaren. Er was geen systeem om constant nieuwe klanten aan te trekken.

Doel

Het doel van onze samenwerking lost de 3 bovenstaande problemen op:

Move4Life wilt een constante stroom van nieuwe klanten creëren die exact weten wat personal training inhoudt en de specifieke noden die het voor hen vervult.

STREVER ging recht naar de kern van het probleem en wist de oplossing meteen duidelijk over te brengen.

Move4Life Sven Prijs Strever
Sven Beyens
MOVE4LIFE

Werkwijze

Van één vage doelgroep naar drie specifieke subdoelgroepen

Voordat de samenwerking met STREVER van start ging, probeerde Move4Life iedereen te bereiken die sportief en gezond wilde zijn in de ruime omgeving rond Olmen. Dit zorgde ervoor dat we een enorme groep potentiële klanten hadden, maar dat we ook niemand echt doeltreffend konden bereiken.

We bekeken de huidige klanten van Move4Life in detail. Meteen zagen we al enkele gemeenschappelijke kenmerken zoals geslacht, leeftijd, regio, job en inkomen. Onbewust trok Move4Life vooral vrouwen aan tussen de 30 en 55 jaar die in de ruime regio rond Olmen wonen. Ze hebben vaak bureaujobs of staande beroepen met een degelijk inkomen, maar spijtig genoeg ervaren ze lichamelijke klachten door lang te zitten of te staan.

Na een verdere analyse van de doelgroep in verschillende fitnesscentra en online communities kwamen 3 veelvoorkomende problemen naar boven.

Elk van de vrouwen ervaarde:

  • Problemen met volhouden
  • Problemen met resultaten te verkrijgen
  • Problemen door blessures

Zij vormen de 3 subdoelgroepen van Move4Life’s. Verdere communicatie stellen we steeds op met hen in gedachten. Sven kan elk van hen helpen met hun sportieve doelen te bereiken. Maar, hoe?

Strever-Prijs-Move4Life Case Study

Transparantie om stereotypes te doorbreken

Personal training… velen kennen het begrip, maar weinigen weten precies wat het inhoudt. Het draait niet altijd om loodzware gewichten met nog zwaardere trainingen en een schreeuwende coach die je tot het uiterste drijft. Bij Move4Life is het anders. De drempel ligt er lager en de sfeer is erg aangenaam. Een personal trainer kan voor iedereen nuttig zijn, ook voor jou en mij.

Daarom is het noodzakelijk dat we de stereotypes doorbreken. Met transparantie tonen we de realiteit van personal training aan onze 3 subdoelgroepen. De potentiële klanten krijgen te zien welk proces ze zouden doorlopen, welke oefeningen ze zouden doen en hoe Sven’s werkwijze eruit ziet.

We schreven website teksten, gebruikte foto’s en maakte video’s die een correct beeld geven van wat personal training net inhoudt. Elk van deze onderdelen maakt deel uit van Move4Life’s productstrategie.

Een doordachte productstrategie die constant nieuwe aanvragen oplevert

Voorheen was Move4Life’s website eenvoudig. Hij bestond uit één pagina met enkele droge teksten en foto’s en er miste praktische informatie die essentieel was om nieuwe klanten te verkrijgen. Kortom, de hele bezoekerservaring was aan vernieuwing toe en een productstrategie was noodzakelijk om Move4Life te laten groeien.

Tot nu toe had Move4Life geen systeem om constant nieuwe klanten aan te trekken. Daarom gingen we verder aan de slag met onze 3 nieuwe subdoelgroepen en de transparante communicatie die personal training duidelijker in beeld brengt.

Voor elke subdoelgroep maken we een aparte bezoekerservaring. Elk van Move4Life’s potentiële klanten heeft een eigen probleem. Daarom laten we de bezoeker een weg door de website volgen op maat van het specifieke probleem dat hij of zij ervaart met volhouden, resultaten of blessures.

Strever-Prijs-Move4Life Case Study

De bezoeker komt terecht in een trechter die bestaat uit 4 gerichte pagina’s die geschreven waren op maat van het probleem:

  1. Een algemene pagina over personal training
  2. Een specifieke pagina die het probleem in detail beschrijft
  3. Een pagina die de werkwijze uitlegt om het specifieke probleem op te lossen
  4. Een pagina die het gratis intakegesprek promoot om het probleem aan te pakken

Elk van deze pagina’s bevat geen menubalk, waardoor de bezoeker minder snel afgeleid raakt en haar aandacht bij het probleem houdt. Daarnaast is er per pagina maar één actie die we de bezoeker willen laten nemen:

  • Actie 1: Lees meer over het probleem dat je ervaart
  • Actie 2: Ontdek de werkwijze om het probleem op te lossen
  • Actie 3: Boek nu jouw gratis intakegesprek om eraan te beginnen

Na week 1 kreeg ik dankzij STREVER 70% meer aanvragen binnen.

Move4Life Sven Prijs Strever
Sven Beyens
MOVE4LIFE

Teksten

De website teksten zijn kort, to the point, duidelijk en transparant. We willen de pijn van het probleem versterken, zodat de bezoeker zichzelf herkent in de geschetste situatie en de nood naar een oplossing nog groter wordt.

Daarna stellen we de bezoeker gerust dat er een werkwijze bestaat om haar probleem op te lossen en ze vandaag nog een gratis intakegesprek kan boeken om het probleem aan te pakken.

De opmaak van de website teksten hebben we ontworpen zodat de essentie ervan ook duidelijk is voor bezoekers die vluchtig lezen of snel even door de pagina scrollen. We maken gebruik van doordachte koppen die op zichzelf al een boodschap vormen, vette en cursieve zinsdelen en quotes om de aandacht te trekken.

Strever-Prijs-Move4Life Case Study

Foto’s

We maken gebruik van voldoende foto’s om de website pagina’s visueel aantrekkelijk te maken. Elke foto versterkt de boodschap die in de tekst vermeld staat en bevat figuranten van onze specifieke subdoelgroepen, bijvoorbeeld: een vrouw van 35 jaar die pijn heeft aan haar voet komt bij het tekstje over blessures.

Video’s

Tenslotte filmden we het hele proces dat een nieuwe klant bij Move4Life gaat doorlopen. Het start met een intakegesprek waarin ze enkele oefeningen doorlopen. Daarna gaan ze samen met Sven de spieren loswerken en stretchen. Vervolgens starten de lichte oefeningen en gaan ze door naar de officiële workout.

Ook hier gebruikten we een figurant uit onze subdoelgroepen, namelijk een vrouw tussen de 30 en 55 jaar.

Resultaten

Als resultaat verkrijgen we een gloednieuwe website die er een pak strakker uitziet met betere kleuren, teksten, foto’s en video’s. De verschillende secties zijn duidelijker dan voorheen en de perceptie van het merk is meteen een pak professioneler.

Daarnaast is er binnen de website een productstrategie ontwikkelt die de ideale doelgroep laat zien wat personal training net inhoudt en welke ervaring ze zouden hebben. Wie op de probleem-pagina’s terecht komt, kan bijna niet anders dan verder lezen om zo het aanbod van een gratis intakegesprek voorgeschoteld te krijgen.

In de eerste week dat de nieuwe website online stond kreeg Sven 70% meer aanvragen binnen. Dit gebeurde zonder actief reclame te voeren. De nieuwe strategie werkt vlot, gebruiksvriendelijk en is vooral doeltreffend.

Wil je net als Move4Life jouw prijs- en productstrategie op punt zetten?

Boek nu jouw gratis strategisch gesprek.

De samenwerking met STREVER bespaarde me heel wat tijd. Tijd die ik goed kon gebruiken!

Move4Life Sven Prijs Strever
Sven Beyens
MOVE4LIFE