E: robin@strever.be
T: +32(0)498/07.88.39
Bedrijfsadviseur Prijszetting Strever

Transparante pakketprijzen voor een bedrijfsadviseur

De klant

Een bedrijfsadviseur uit de Kempen had in het verleden een uiterst succesvol accountantskantoor. In 10 jaar tijd nam hij verschillende andere boekhoudkantoren over. Uiteindelijk verkocht hij zijn zaak om zich enkel en alleen te focussen op strategisch, financieel en HR advies.

De situatie

De bedrijfsadviseur had heel wat ervaring op het gebied van ondernemen, maar nu maakte hij een nieuwe start met een gloednieuw bedrijf. Hij had al een concreet idee van de waarde die hij wilde leveren aan zijn klanten. Hoe die waarde vertaald werd naar een aanbod, was voor onze samenwerking nog vaag en onduidelijk.

Voorlopig werkte de bedrijfsadviseur volgens een uurtarief. Waarbij de klant toegelicht werd wat het uurtarief was en welk werk hij voor de klant ging verrichten. Dit had enkele nadelen:

  • Klanten schrokken van een hoge eindfactuur
  • De bedrijfsadviseur voelde zich schuldig om werkelijk alle uren door te rekenen aan de klant
  • Klanten bekeken de bedrijfsadviseur eerder als een kost per uur, dan als een investering.

STREVER werkte voor de bedrijfsadviseur een prijsstrategie uit waarbij het aanbod precies werd samengesteld volgens de noden van de doelgroep. Eens dat aanbod op punt stond, konden we in een tweede fase ook overgaan tot een doordachte prijsstrategie met een gedetailleerde kostprijsberekening, correcte prijszetting en doeltreffende prijscommunicatie.

De oplossing

Aanbod specifiek afgestemd op klantenprofielen

We onderscheidden 5 verschillende klantenprofielen bij de bedrijfsadviseur. Daarom ontworpen we een aanbod dat specifiek een antwoord gaf op de noden van elk van deze klantenprofielen. Zo kregen ze elk een dienst voor hun vragen, problemen en bezorgdheden, en niet zomaar één standaardoplossing.

Transparante pakketprijzen

We verdeelden de diensten voor de verschillende klantenprofielen over 3 pakketten. In elk pakket zat een aantal uren strategisch, financieel en HR advies. Afhankelijk van de specifieke noden van het klantenprofiel kregen sommige pakketten extra diensten en werden in andere pakketten bepaalde diensten weggelaten die niet relevant waren. Voor elk pakket berekenden we een correcte prijs.

Sterk prijscommunicatieplan

We stelden een prijscommunicatieplan op voor de bedrijfsadviseur, zodat hij zonder zorgen wist hoe hij het best kan communiceren over zijn aanbod en prijzen. In het communicatieplan beschreven we onder andere hoe hij de pakketprijzen kan voorstellen in een verkoopgesprek en hoe hij de unieke meerwaarde kan communiceren.

De resultaten

100% afgebakend aanbod

Het aanbod is helder, concreet en duidelijk afgebakend voor zowel de klant als de bedrijfsadviseur. De klant kiest een pakket en kan op elk moment overschakelen naar een hoger of lager pakket.

Verhoogde klanttevredenheid

Vroeger hanteerde de bedrijfsadviseur prijzen volgens “uurtje-factuurtje“, waarbij de klant op voorhand niet duidelijk wist hoeveel “uurtjes” de bedrijfsadviseur ging presteren. De klant schrok dan vaak van een hoge eindfactuur. Met de nieuwe pakketprijzen weet de klant duidelijk wat het hem zal kosten, en dat wordt geapprecieerd. 

Duidelijke boodschap

De meerwaarde van het strategische, financiële en HR advies kan nu feilloos gecommuniceerd worden door de bedrijfsadviseur. Waardoor de klant duidelijk begrijpt welke impact het op zijn bedrijf nalaat en de prijs daartegenover slechts een kleine investering is.

Heb je ook interesse in een prijsstrategie op maat?

Wij helpen je er graag bij.