Hoe we de offertetijd van deze onderneemster halveerden
Offertetijd halveren? Yes, please! Onderbouwde en correcte berekeningen in slechts enkele minuten tijd… dat is waar elke maatwerk-ondernemer van droomt. Want, wanneer je talloze uren in een offerte investeert die achteraf gezien niet doorgaat, dan is dat voor jouw zaak echt zonde.
De situatie vooraf
De onderneemster is een productfotografe uit Limburg. Ze maakt campagnebeelden voor middelgrote bedrijven en doet product shoots voor webshops. Doorheen de jaren groeide ze uit naar een mooie omzet en winst, maar verloor ze wekelijks nog enorm veel tijd met haar offerteberekeningen.
Het probleem
Telkens wanneer ze een prijsberekening maakte, verloor de productfotografe enorm veel tijd. Enerzijds omdat er talloze situaties zijn die zich kunnen voordoen, en anderzijds omdat ze niet 100% overtuigd was van haar prijszettingredenering bij die verschillende situaties.
De werkwijze
Ten eerste maakten we een duidelijk onderscheid tussen de verschillende diensten die ze aanbiedt. Ze deed niet enkel productfotografie, maar verdiepte zich ook in campagnefotografie, voedingsfotografie en interieurfotografie. Elke discipline heeft zo haar eigenheid, daarom was het cruciaal om ze uit elkaar te trekken.
Vervolgens brachten we voor elke vorm van fotografie in kaart welke stappen de fotografe zoal doorloopt om tot het eindresultaat te komen. Hierbij noteren we de fasen, maar ook alle taken van begin tot einde.
Wanneer de fotografe de taken toelichtte, merkten we al gauw op waar de eerste variabelen zoal zitten. Uitspraken als “Dat hangt ervan af” en “Soms is het zo, en soms ook niet” vertellen dat we te maken hebben met variabelen.
We brachten daarna alle variabelen in kaart en bespraken welke invloed ze hebben op de duurtijd en de kost van elke taak. Daarnaast waren er ook verschillende taken die onder invloed staan van meerdere variabelen, bijvoorbeeld:
“Wanneer we 6 producten moeten shooten, en we doen dit vanuit 3 standpunten, en bij elk product voorzien we 2 verschillende achtergrond sets… dan bedraagt de shoottijd … uur.”
En omdat we het bovenstaande aantal producten, standpunten en achtergrond sets hebben, heeft dit ook invloed op de voorbereidingstijd, de nabewerkingstijd van de beelden en de gebruiksrechten waarvoor de klant betaalt.
De oplossing
Na alle variabelen uit te werken, hadden we een duidelijke structuur aangebracht in de prijszettingredenering. Deze redenering vertaalden we naar een handige berekeningstool in Excel/Google Spreadsheets. Op die manier kon de klant een volledige offerte op maat berekenen op minder dan een half uur tijd. Terwijl dit vroeger meer dan een uur tot soms wel een halve dag in beslag kon nemen.
De berekeningstool met variabelen gaf niet alleen meer houvast en zekerheid, het bracht vooral ook snelheid in het offerteproces. Hierdoor was ze vaak één van de 1ste partijen waarvan de klant een offerte ontving, en dat speelde in haar voordeel bij het beslissingsproces.
Jouw volgende stap
Wil je de tijd van jouw prijsberekening drastisch laten zakken? Volg dan de komende Expert Class over “Prijszetting voor Maatwerk”.
Wil je liever een persoonlijk gesprek met Robin van STREVER? Neem contact op en plan jouw gratis adviesgesprek.