De klant haalde het onderste uit de kan bij deze tuinarchitect
Het tuinplan lag klaar. Na een aangenaam creatief proces was het koppel blij met hoe hun toekomstige tuin er zou uitzien. De tuinarchitect ging daarom ook verder naar de volgende fase: de onderaannemers contacteren, zodat de planning gelegd kon worden.
De situatie vooraf
In het verleden deed de tuinarchitect zelf al wel eens wat beplantingen, maar toen bleek dat hij dit fysiek te zwaar vond en er niet meer de nodige voldoening uithaalde. Daarom besloot hij om enkel projectopvolging te doen. Hij regelde alles met de onderaannemers en ging op regelmatige basis langs bij het koppel om te zien hoe hun tuin vorderde.
Het probleem
De uitdaging dat de tuinarchitect ervaarde, was dat hij een vaste prijs bepaald had voor de projectopvolging. In zijn berekening had hij x aantal uren voorzien voor de nodige communicatie, verplaatsingen en plaatsbezoeken.
Het koppel was erg positief over de tuinaannemer, maar was daarentegen wél erg sceptisch tegenover de onderaannemers die het effectieve werk kwamen doen. Na elke werkdag controleerde ze alles wat er die dag gebeurd was. En je kan het al raden… ze belde de tuinarchitect op om vervolgens 45 minuten te klagen.
Hierdoor diende de tuinarchitect veel meer communicatietijd te presteren én als gevolg ook meer op plaatsbezoek te gaan.
De werkwijze
Voor sommige taken of fasen is het erg moeilijk om een goede inschatting te maken tegen een vaste prijs. Bij projectopvolging van een tuin is dit zeker en vast ook het geval. Daarom overwogen we 2 opties voor de volgende projecten:
Optie 1: we doen projectopvolging volledig in regie aan de hand van een uurtarief. Dit uurtarief wordt op voorhand gecommuniceerd aan de klant en we beloven wekelijks of maandelijks een overzicht te bezorgen van alle gepresteerde werkuren.
Optie 2: we bieden de klant een opvolgingspakket aan van x aantal uren. Dit pakket omvat het aantal uren waarvan de tuinarchitect denkt ermee toe te komen. Ook hierbij vermeldt hij dat aanvullende werkuren aan het uurtarief verrekend worden.
De oplossing
Hoewel deze twee opties veel gelijkenissen vertoonden, kozen we voor optie 2. De voornaamste reden hiervoor was dat de klant al een realistisch beeld krijgt van wat de kost van de projectopvolging zou kunnen zijn. Als we enkel en alleen op regie werken, heeft de klant volledig geen idee.
Jouw volgende stap
Wil je ook verdienen waar je recht op hebt? Volg dan de komende Expert Class en ontdek 5 stappen om meer winst over te houden van je prijs.
Wil je liever een persoonlijk gesprek met Robin van STREVER? Neem contact op en plan jouw gratis adviesgesprek.